وقتي در خیابان‌ها و کوچه‌های خرم‌آباد قدم می‌زنی، اولین چیزی که به چشم مي‌آيد و توجه‌ات را جلب می‌کند، دیوارنویس‌هایی زشت است که یا یادگاری زمان انتخابات قبلي و یا تبلیغ برای فلان کسب و کار هستند.

انواع و اقسام آن‌ها در هر اندازه‌ای را هر جا مشاهده می‌کنیم. گاهی روی یک دیوار آن‌قدر نوشته شده که جای نوشته‌ی تازه‌اي نمانده است و با رنگ مخالف نيز به نوشتن و تبلیغ تازه اقدام کرده‌اند. فرقی ندارد خانه متعلق به چه کسی باشد، دیوار کدام ساختمان باشد، نمای دیوار آجری است یا سنگ یا سیمان، دیوارنویسان هر کجا که حس کنند می‌توانند بنویسند و نوشته‌شان در چشم باشد، آن‌چه را که می‌خواهند با اسپری یادگاری می‌کنند و می‌روند، بدون این که به عواقب کارشان لحظه‌ای فکر کنند. برای آن‌ها فقط این رسالت مهم است که بنویسند و بروند و نه چیز دیگر!

 

جدای از قضیه دیوارنویسی که به شکل تاسف‌باری همه جاي خرم‌آباد به چشم مي‌آيد، انواع تعلاميه‌ها و  پوسترهاي مربوط به وفات و تبليغ مؤسسه‌های آموزشی روی دیوارها نصب می‌شود و کسی هم فکری به حال سیمای زشتی که این پوسترها در شهر  ايجاد مي‌كنند نيست! اما راه حل پیداست:

1. افزایش تابلوهای مربوط به نصب پوسترها

2. آگاه‌سازي فرهنگي کسانی که پوسترها را به در و دیوار می‌چسبانند

بهتر است از خودمان شروع کنیم. هرچند تا مورد اول رخ ندهد نمی‌شود انتظار داشت که اتفاق دوم رخ دهد.

با توجه به ساماندهی تبلیغات شهری و به استناد مفاد بند 25 ماده 71 قانون شوراها به منظور سامان‌دهی وضعیت پیاده‌روها، معابر شهر و در کل نمای شهری و بر اساس مفاد تبصره 1 بند 2 و بند 27 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و هم‌چنین ماده 9 همین قانون، «نصب هر گونه تابلو، پلاکارد، داربست و دیوارنویسی در محدوده و حریم شهر ممنوع بوده و به اخذ مجوز از شهرداری نیازمند است و متخلفان محکوم به پرداخت جریمه نقدی هستند.»

جالب اين‌جاست در اکثر اماكني که دیوارنویسی صورت مي‌گيرد يا پوستر نصب می‌شود، جمله‌ی «نصب هر گونه پوستر و نوشته پی‌گرد قانونی دارد» را می‌بینیم، اما هیچ برخوردی با متخلفان بر اساس قوانین جاری کشور انجام نمی‌شود.

شهرداری خرم‌آباد هیچ اقدام درخور و توجهی برای افزایش تابلوهای نصب پوستر انجام نمی‌دهد تا به حل این معضل و کم شدن آن کمکی کرده باشد.

چندی پیش شهرداری کرمانشاه طي اقدامي شایسته و خوب با دستگاه "واترجت" دیوارنویس‌ها و پوسترهای سطح شهر را پاک کرد تا چهره و نمای شهر کرمانشاه در آستانه‌ي نوروز، پاکیزه و خوش‌سیما شود. اگر شهرداری خرم‌آباد نيز اقدام به خرید چند دستگاه واترجت کند دیگر نیاز نیست هر بار با هزینه‌ای سنگین به رنگ آمیزی دیوارنویسی‌ها بپردازد تا از شر آن‌ها خلاص شود.

متاسفانه شهرداری خرم‌آباد در این زمینه همچنان کوتاهی نموده و با اين بي‌توجهي لطمه‌ي بزرگی به نمای اين شهر می‌زند.

چنان‌که بتوان با الگو قرار دادن این اقدام شهرداری کرمانشاه مسیر درستی برای رهایی از این وضعیت دیوارهای شهر را یافت، حقیقتاً یکی از آرزوهای شهروندان خرم‌آباد را با اقدام خود جامه عمل پوشانده‌ایم.

 

ساسان عسکری‌عالم


نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید